Van wintertijd naar zomertijd

Van wintertijd naar zomertijd

A.s. zaterdag 26 maart op zondag 27 maart dan is het weer zover: de klok gaat een uur vooruit. In plaats van 2.00 uur is het ineens 03.00 uur. We kunnen dus een uur minder slapen. Sommige kinderen hebben moeite met het overschakelen naar de zomertijd. Wat kan je hier aan doen? Hieronder een aantal tips:

1. Bedtijd verschuiven in stapjes
Als je weet uit ervaring dat je kind er last van heeft, dan zou je in de week ervoor de bedtijd iedere dag met 10 minuten kunnen verschuiven. Gaat je kind normaal om 19.30u naar bed, dan kan je er voor kiezen dit elke dag met 10 minuten te vervroegen, zodat je kind zaterdag om 18.30u naar bed gaat. Het blijkt niet verstandig te zijn om je kind ineens een uur eerder naar bed te sturen. De meeste kinderen zijn net voordat ze naar bed gaan erg druk en actief. Dit klopt. In de uren voor de normale bedtijd maken je hersenen stofjes aan om ervoor te zorgen dat je niet vroegtijdig in slaap valt. Interessant toch!?

2. Zorg dat het donker is in de kamer bij het naar bed gaan
Zorg voor donkere gordijnen. Zorg dat deze ook al dicht zitten als je je kind naar bed brengt. Belangrijk is om het gewone bed/slaapritueel vast te houden. Doe wat je anders ook doet, naar de wc, tandjes poetsen, boekje voorlezen, knuffelen.

3. Zorg voor voldoende licht bij het opstaan
Doe bij het opstaan direct de gordijnen open, zoek het daglicht op.

4. Beschouw de nieuwe tijd als de echte tijd
Dus denk niet steeds: “Gister was het nu zo laat.” Lunch je normaal om 12.30u met je kinderen, dan doe je dat nu ook.

5. Ga lekker veel naar buiten met je kinderen 1e paasdag!

Er is 1 reactie voor dit artikel

Geef een reactie